FANDOM

Apis mellifera macedonica
Stare de conservare: Neameninţat
Clasificare ştiinţifică
Regn: Animalia
Încrengătură: Arthropoda
Clasă: Insecta
Ordin: Hymenoptera
Subordin: Apocrita
Suprafamilie: Apoidea
Familie: Apidae
Subfamilie: Apinae
Trib: Apini
Gen: Apis
Specie: Apis mellifera
Subspecii: A. m. macedonica
Nume trinomial
Apis mellifera macedonica
Ruttner, 1988
Sinonime

Apis mellifera rodopica

Apis mellifera macedonica este o subspecie a albinei melifere europene (Apis mellifera). Denumită albina grecească a nordului, ( Apis m. macedonica, Ruttner, 1988) este o albină a cărei arie de distribuţie este nord-estul Greciei, Bulgaria, România şi (probabil) o parte din fosta URSS. Originar, această subspecie a fost descrisă de Friedrich Ruttner, pe baza caracteristicilor morfologice, ca de altfel şi rasele Apis mellifera adamii, Apis mellifera cecropia şi Apis mellifera cypria.

Populaţiile de albine din Tracia, Macedonia, Grecia centrală şi Peloponez sunt total diferite de cele din insula Creta. În 2005, Ouga a studiat populaţii de albine din diferite zone vecine ale Greciei (Ikaria, Kasos, Kythira, Phthiotida, Macedonia şi Cipru) analizând fragmente de ADN mitocondric şi găsind diferenţe ale restricţiilor enzimatice, din care a rezultat că Apis mellifera adamii, Apis mellifera cecropia şi Apis mellifera cypria au un haplotip care este diferit faţă de haplotipul subspeciei Apis mellifera macedonica, aceasta diferenţiindu-se cel mai mult de celelalte.

Nerecunoaşterea ipotezei lui Ruttner Edit

După puţin timp, Ruttner a separat Apis mellifera macedonica de Apis mellifera carnica în 1988, desemnând o distribuţie geografică subspeciilor din nordul Greciei, Bulgaria, România şi (probabil) o parte din fosta USSR. Bulgarii nu recunosc ipoteza lui Ruttner şi au redenumit subspecia ca: Apis mellifera rodopica (Petrov, 1993) care este sinonimă cu Apis mellifera macedonica (Ruttner, 1988). Românii nu recunosc ipoteza lui Ruttner şi au redenumit-o ca: Apis mellifera carpatica. (Foti et all., 1965) care este sinonimă cu Apis mellifera macedonica (Ruttner, 1988).

Also on FANDOM

Random Wiki