FANDOM

Albina neagră europeană
Apis mellifera mellifera
Clasificare ştiinţifică
Regn: Animalia
Încrengătură: Arthropoda
Clasă: Insecta
Ordin: Hymenoptera
Subordin: Apocrita
Suprafamilie: Apoidea
Familie: Apidae
Subfamilie: Apinae
Trib: Apini
Gen: Apis
Specie: Apis mellifera
Subspecii: A. m. mellifera
Nume trinomial
Apis mellifera mellifera
Linnaeus, 1758

Albina neagră europeană (Apis mellifera mellifera), denumită şi albina neagră este o subspecie a albinei melifere europene, Apis mellifera.

Origini şi înrudireEdit

După sfârşitul ultimei glaciaţiuni, cu circa 10.000 de ani în urmă, numai albina neagră a reuşit să plece din sudul Franţei spre ţinuturile din nordul Europei. Astfel a devenit singura albină care trăieşte la nord de munţii Alpi. În prezent, ea este răspândită din Pirinei, la vest, până în Urali, la est, şi din sudul Franţei, la sud, până la graniţa Germaniei cu Norvegia, la nord. Prin urmare, albina neagră trăieşte în Franţa, Belgia, Olanda, Luxemburg, Marea Britanie, Irlanda, Norvegia, Suedia, Danemarca, Germania, Polonia, Republica Cehă, nodul Elveţiei, nor-vestul Austriei, Belarus, nordul Ucrainei, Letonia, Lituania, Estonia şi Rusia, fiind singura specie de albine indigenă pe aceste meleaguri.

CaracterulEdit

Datorită ariei largi de întindere, nu este de mirare că Apis mellifera mellifera prezintă variaţii locale. Cu toate acestea, caracteristicile tipice ale acestei albine sunt:

  • rezistenţă deosebită la gerurile iernii;
  • tendinţă redusă la roit;
  • tendinţă sporită de apărare împotiva intruşilor (ex. viespi);
  • volum mare de polen colectat;
  • speranţă mare de viaţă a albinelor, inclusiv a reginei;
  • capacitate a de a zbura pe distanţe mari.

De felul ei, Apis mellifera mellifera este foarte vioaie, dar are şi un cracter paşnic, care permite accesul la stup fără mască de protecţie. Evident, dacă se evită mişcările bruşte, nu se bruscheză ramele cu faguri şi nu se suflă spre ele. Dacă se respectă aceste reguli, lucrul cu această albină este chiar plăcut.

Situaţia prezentăEdit

Deşi Apis mellifera mellifera este singura albină indigenă din Europa Centrală, în ultimii 150 de ani aceasta aproape că a fost exterminată, datorită importurilor de alte specii alogene.

Legături externeEdit

Also on FANDOM

Random Wiki